fredag 15 mars 2013

Bakning :)

 Häromkvällen då jag inte hade så mycket att göra bestämde jag mig för att baka lite chokladmuffins och lite brödbullar.. Och detta blev resultatet :) 

Recept på bullarna (småfranska):(8 bullar på 1 sats)

2 dl fingervarm vatten
2 msk olja
2 krm salt
25g (1/2 paket) jäst
4-5 dl vetemjöl

Pensling: 
1/2 ägg
Vallmofrö

1: ugnen på 250 grader
2. häll fingervarmt vatten, olja och salt i en skål. Smula ner jästen. Rör med en träsked. 
3. tillsätt 4 dl mjöl. Tillsätt, om det behövs, mer mjöl.
4. låt degen jäsa i skålen under bakduk ca 15 min, kan även bakas ut direkt
5. smörj en plåt. Knåda degen smidig på lätt mjölat bakbord.
6. rulla ut degen till en längd. Dela längden i 8 lika stora delar. Rulla varje del till en bulle och ställ på plåten.
7. Jäs brödet 15 min
8. Pensla ev bullarna och strö på lite vallmofrö
9. sätt plåten mitt i ugnen och grädda bullarna tills de fått gulbrun färg, ca 8 min
10. tag ut bullarna och lägg dem på galler att svalna.

 Igår var min fina vän Maria här, vi spelade wii och fikade till denna goda pannacottan :) Underbart gott var det. 
En mycket trevlig kväll.. :)


Jag hade de lite mysigt med våran katt häromdagen. Måste säga att han har bra smak när det gäller hockeylag :)

Trevlig helg på er allihopa
Pussar & Kramar
A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar